Elke student verdient een warm nest
Branding & Digital Design voor Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Utrechtse studenten vinden het het lastig vinden om op kamers te wonen. Niet het wonen an zich, maar het vinden van een studentenkamer. Met het huidige stadsplan zullen er nog 3.171 kamers te kort zijn in het jaar 2019. Dus zaten wij met de vraag hoe wij studenten aan deze kamers konden helpen. Bouwen konden we namelijk niet, wij waren brandbuilders, geen building builders. Daarom is er gekeken naar een meer realistische oplossing om dit probleem op te lossen.
Het idee was om een evenement te realiseren waarbij verschillende Utrechtse huisvestingspartijen en studenten met elkaar in contact kwamen. Zo kwamen zowel de wensen van de studenten, maar ook de huurbazen, pandeigenaren, woningcoöperaties en gemeentelijke wensen aan bod.
Dit evenement is ondersteund door middel van een Blended Media Campagne. Een campagne waarbij nagedacht is hoe we het best de eerder genoemde partijen het beste konden bereiken. Hiervoor hebben we alle kanalen in kaart gebracht waarbij onderscheid is gemaakt tussen offline en onlinekanalen.
Offline kanalen
VIA MAGAZINE ADVERTENTIES
De gebruiker leest het wekelijkse magazine van de HU. Hierin komt hij een advertentie tegen over het kamertekort in Utrecht van NEST. De gebruiker is al een langere tijd opzoek naar een kamer, maar tevergeefs. In de advertentie ziet hij dat hij op het evenement in contact kan komen met huisbazen en mee kan denken over het oplossen van het kamertekort. Hij besluit vanuit hier door te gaan naar de website voor meer informatie over het evenement van NEST
VIA POSTER
De gebruiker gaat naar de wc op de Universiteit van Utrecht. Op het moment dat hij voor het toilet gaat staan , ziet hij een poster. Hij staat hier toch wel even en besluit de poster te lezen. Tot zijn grote verbazing gaat het over studentenhuisvesting. Hij probeert het hele jaar al een kamer te krijgen, er is alleen te veel concurrentie. De gebruiker weet van het kamertekort af, en wil hier graag een oplossing voor zien. Hij besluit om later op de dag een kijkje te nemen op de website.
VIA GUERRILLA CAMPAGNE
Lopend over de sfeervolle grachten van Utrecht valt het oog van de gebruiker op een knalroze boot die door de grachten dobbert. Er staat NEST op, hij vraagt zichzelf gelijk af wat NEST eigenlijk is? Hij besluit om ter plekke de website te bekijken die op het tentdoek geschreven staat.
VIA ZADELHOESJES
Samen fietsen de gebruikers naar de stad toe om op een terrasje te gaan zitten. Ze besluiten om de fietsen te parkeren tegen de gracht. Gebruiker 1 stapt van zijn fiets af. Al meteen ziet gebruiker 2 een felle kleur in zijn ooghoek. Hij besluit er naar te kijken en ziet alleen NEST staan. Hij besluit aan gebruiker 1 te vragen wat NEST is. Na de uitleg laat gebruiker 1 gebruiker 2 de link naar de website zien.
Online kanalen
WEBSITE
De website is opgedeeld in twee categorieën; student en zakelijk. Voor de student is het belangrijk dat het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk is om zichzelf op te geven voor het evenement. Dit zal dan ook centraal staan. Voor zakelijk is het de bedoeling dat de bedrijven zichzelf aan kunnen melden als sponsor. Hiervoor zijn drie pakketten in drie prijscategorieën met elk zijn eigen voordeel.
DIRECT EMAIL
De Direct Email zal de ticket voor het evenement zijn. Dit is een PDF met eigenlijk al het begin van het maken van een profielpagina voor de applicatie. In de email staat een calltoaction om de applicatie te downloaden. Onderaan de email staat ook de contactinformatie van NEST.
SOCIAL MEDIA
Facebook: Op facebook wordt het evenement gepromoot, evenals de laatste updates van NEST. We adverteren op een selectieve doelgroep met gerichte reclame.
YouTube: YouTube wordt gebruikt voor teasers van het evenement en onze campagne. Aan het einde van de campagne kunnen wij de resultaten verwerken in een casevideo.
De resultaten zal de data zijn die wij tijdens dit evenement vergaren, zoals het totaal aantal aanwezigen, de uitkomsten van het evenement en het aantal gebruikers van de applicatie.
APPLICATIE
Wanneer de gebruiker ingelogd heeft op de applicatie zal hij/zij in het menu terecht komen. In het menu kan hij/zij kiezen uit: bezichtigen van kamers, contact, profielpagina, markt, service, partijen en about. Wanneer het evenement wordt gehouden zal er een kopje achievements te vinden zijn in het menu. Hier kan de gebruiker tijdens het evenement consumpties mee verdienen.
Het identificeren van de hoofdkanalen
Zoals bovenstaand in het Hub & Spoke-model te zien is, zijn er twee hoofdkanalen welke belangrijk zijn voor het slagen van het evenement en dus het verbinden van de studenten met de verschillende huisvestingspartijen. De applicatie en de website.
De applicatie
De applicaties is een ondersteunend touchpoint voor, tijdens en na het event. Er waren een aantal requirements opgesteld waar deze aan moest voldoen:
- De gebruiker moet met andere gebruikers contacten uitwisselen en verbinden
- Het moet een kaart bevatten met alle beschikbare kamers van aangesloten partijen.
- Op deze kaart moeten ook alle huidige bouwprojecten van aangesloten partijen getoond worden.
- De applicatie moet een handelsplaats hebben voor tweedehands meubels en woonaccessoires.
Er zijn een drietal van prototypes ontworpen welke weer getest zijn bij de studenten zelf. Er is gekeken is of alle elementen en requirements goed gevonden werden. Er waren een aantal taken gegeven welke deze studenten hebben uitgevoerd. Op basis van de taken zijn aanpassingen gedaan binnen de UI van de applicatie. Voorafgaand zijn er een aantal voorwaarden voor het testen opgesteld, namelijk:
Testmodel
Wij willen vooral onze applicatie testen. We beginnen met een paper prototype om te kijken of het pad naar bepaalde onderdelen van de applicatie goed en snel worden gevonden. Ook kijken we hier naar de grootte en plaatsing van bepaalde knoppen. Daarna zullen wij de applicatie aanpassen naar de resultaten om vervolgens een mid-fidelity test uit te voeren.
Hier wordt getest of de applicatie gebruiksvriendelijk is en of de knoppen in de juiste kleuren zijn vormgegeven, zodat het duidelijk wordt wat een knop is en wat niet. Vervolgens zullen we een high-fidelity prototype maken en testen op animaties, laadtijd en snelheid van het vinden van bepaalde informatie.
Testpersonen
Wij willen onze applicatie op onze verschillende doel en subdoelgroepen testen. Onze hoofddoelgroep zijn (Utrechtse) studenten, de subdoelgroepen zullen ondernemers zijn. Wij zullen daarom testen bij verschillede Utrechtse studenten , die elk een andere opleiding doen.
Registreren
Tijdens de testen zal er één persoon de testpersoon nauwkeurig bestuderen om elke indruk vast te leggen door te notuleren. Ook zal er een audio-opname gemaakt worden om op een later moment de notulen verder uit te werken.
Interventie
Wanneer de testpersoon vastloopt doordat er een fout en/of bug in de applicatie zit zullen wij de testpersoon stoppen en proberen wij de fout en/of bug op te lossen. Mocht de fout en/of bug te groot zijn om op te lossen, zullen wij de testpersonen bedanken voor zijn of haar tijd en zullen wij de applicatie op een ander moment testen.
Eind van de sessie
Na het uitvoeren zullen er aantal vragen volgen of de taken simpel uit te voeren waren en of de testpersoon het een prettige ervaring vond. Ook vragen wij of de testpersonen tijd vrij kunnen maken voor volgende tests.
Onderzoeksomgeving
De testomgeving zal per test verschillen. Aangezien wij voornamelijk een applicatie gaan testen zal de test via een mobiele telefoon zijn. Het paper prototype zal een fysiek model zijn dat de testpersonen handmatig zullen bedienen. De mid-fidelity zal in een mobiele container zijn waar de schermen op te zien zijn. De high-fidelity zal een werkend prototype zijn op een mobiele telefoon.
Taken
In alle testen zullen de testpersonen verschillende taken krijgen met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid, usability en algehele experience van de applicatie. Na het uitvoeren zullen er aantal vragen volgen of de taken simpel uit te voeren waren en of de testpersoon het een prettige ervaring vond.
Hardop-denken
Het is belangrijk dat de testpersoon hardop denkt. Hierdoor kunnen wij kijken of de testpersoon de juiste beslissingen maakt op basis van emoties. Zo weten wij wat de testpersoon wil, zodat wij makkelijk feedback kunnen geven.
Deskundigheid van de testpersoon
Wij hebben geen harde eisen aan de deskundigheid van de testpersoon. Onze doelgroepen zijn bekend met mobiele applicaties en kunnen zich wegwijs maken binnen verschillende applicaties.
Aantal testpersonen
Wij zullen minimaal 5 personen testen per onderdeel. Dit zodat wij een accuraat resultaat krijgen. Deze test-personen zijn Utrechts of wonen in of rondom Utrecht en doen allemaal een verschillende opleiding.
Low-Fidelity test: UI elementen
Na het bedenken van het concept en doel van de applicatie, voor meer informatie zie het cookbook en/of brandbook, zijn wij ontwerpen gaan schetsen. Met deze ontwerpen willen wij gaan testen bij de doelgroep of de gebruiker zich kan vinden in de plaatsing van de onderdelen.
Wij trekken een dag uit om naar de Hogeschool van Utrecht te gaan met als doel om bij minimaal vijf studenten de test te laten uitvoeren die ieder een andere opleiding doet, op die manier hebben wij testpersonen die uit verschillende inzichten de applicatie kunnen testen. Wij zijn dan met z’n drieeen, een iemand zal de tijd bijhouden, iemand anders zal alles registreren wat het testpersoon doet en notuleert dat, ondertussen is er ook een audio-opname aan die door iemand wordt geregeld en diegene zal ook letten op hoe de testpersoon zich voelt en letten op de emoties daarbij.
Conclusie Low-Fidelity test
Wij hebben verschillende feiten waargenomen uit de paper prototype test. Als eerste volgen hieronder de belangrijkste conclusies per deelvraag.
Een bekende reactie was dat het bovenstaande menu aan de verkeerde kant staat, dat het logo op elke pagina gezien moet worden, dat de grote NEST knop niet duidelijk is, dat er knoppen zijn die elkaar overlappen en dat de volgorde van knoppen bij het inlogscherm niet duidelijk is. Een aanbeveling die van een testpersoon ook kwam was dat de teksten of in het Nederlands moeten zijn of in het Engels.
Het testpersoon vond de app wat vaag, maar zij zei wel dat ze het waarschijnlijk meer had begrepen wanneer het event tegelijkertijd zou zijn, de kaarten pagina is niet te bereiken, er is onduidelijkheid door de twee menu’s en daardoor snappen de testpersonen niet hoe je dan bij de verschillende schermen komt. Een aanbeveling is om het menu niet te groot maken en het klein houden.
Bijna alle knoppen zijn qua grootte goed te gebruiken, alleen de registratie knop is te klein.
Al met al kon de gebruiker zich prima verplaatsen binnen het ontwerp.
Mid-Fidelity test: Look and Feel
Na het bedenken van het concept en doel van de applicatie, voor meer informatie zie het cookbook en/of brandbook, zijn wij ontwerpen gaan schetsen.
Met deze ontwerpen willen wij gaan testen bij de doelgroep of de gebruiker zich kan vinden in de plaatsing van de onderdelen. Voor de tweede test van ons project is het essentieel dat wij meer te weten komen over de uitstraling van onze applicatie en de gebruiksvriendelijkheid (usability).
Wij zijn inmiddels beland in de ontwerp fase van het project en we willen deze fase zo goed mogelijk doorlopen. Tijdens deze test hebben wij op verschillende aspecten gelet. Zo staan de kleuren, de functies van de knoppen en het gevoel van de vormgeving centraal.
Door weer verschillende testpersonen te benaderen hopen wij weer met nieuwe ideeën en conclusies te komen. In totaal hebben wij weer vijf verschillende Utrechtse studenten gevraagd. Kortom, bij deze test hopen wij erachter te komen of de look-and-feel bij de applicatie past.
Conclusie Mid-Fidelity test
Ook dit keer ontvingen wij veel feedback van de vijf testpersonen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hieronder volgen de belangrijkste conclusies van elke deelvraag.
Wij hoorde bij vier van de vijf studenten dat zij de kleuren en de patronen te druk vonden en zelfs een persoon dacht bij de kleuren aan een feest of festival. De aanbeveling die wij dan ook kregen was dat wij 1 kleur of 1 patroon moeten gaan gebruiken met als voorkeur blauw of roze. Dit zullen wij dan ook meenemen naar het volgende ontwerp.
Ook kregen wij als feedback dat er ook een knop moet zijn wanneer de gebruiker zelf een account wil aanmaken, aangezien niet iedereen een Facebook of Google account heeft en dat dus erg belangrijk ook is. Ook bij het uploaden van een foto op de profielpagina staat er geen knop om dat te doen. Verder vinden de testpersonen het origineel dat wij een tweede soort menu hebben toegepast onderin en dat zij het origineel vinden.
Bij de testpersonen werd de applicatie gezien als heel druk en dat vinden zij niet passen bij het doel van het evenement namelijk inspireren. Het gaat namelijk over huisvesting van studenten, iets dat heel belangrijk is en niet zomaar als druk gezien kan worden.
Kortom voor het volgende ontwerp moeten wij gebruik gaan maken van een simpeler ontwerp met maar 1 of 2 kleuren en minder patronen. Ook missen er nog een paar knoppen die wij moeten toevoegen en het gevoel moet in plaats van een feestje naar een meer serieuse zaak.
High-Fidelity test: Finalized Prototype
Inmiddels zijn wij beland bij de derde en laatste fase van het project. Nadat wij al onze grafische ontwerpen hebben getest en hebben aangepast, zijn wij begonnen met het bouwen en realiseren van een goed werkend prototype. Bij deze laatste test zal de focus dan ook juist liggen op de totale experience van onze applicatie. De gehele ervaring staat centraal. Dit ontwerpen zullen wij dan ook goed testen bij onze testpersonen.
Conclusie High-Fidelity test
De laatste keer testen voor het prototype! Dit keer zijn we weer naar Hogeschool van Utrecht gegaan om verschillende studenten te ondervragen en kwamen op interessante conclusies, ook zagen wij dat problemen van vorige testen nu eruit zijn. Natuurlijk zijn er wel paar aanbevelingen die wij zeker hadden kunnen gebruiken voor een herontwerp of als er meer tijd was geweest. Hieronder de belangrijkste conclusies.
Hieruit kwam naar voren dat applicatie wel wat simpeler mag zijn, dat blogposts ook moet kunnen delen op social media en dat er misschien iets extra’s toegevoegd kan worden voor het feit wanneer je je aanmeldt voor het event dat de gebruiker dan wat extra’s krijgt in de applicatie. De slider mag anders vormgegeven worden, maar was niet storend.
De website
De website was een verzamelplaats van alle andere touchpoints in de customer journey, hieraan zaten een klein aantal requirements aan welke de website aan zou moeten voldoen.
- Op de site zal verkoop van de tickets prominent aanwezig moeten zijn
- De site zal de applicatie moeten aanbieden, zowel iOS als de Google App Store.
- Er zal een video-teaser van het evenement getoond worden waarin de sprekers geïntroduceerd werden.
- Er moet een line-up komen waar de sprekers per tijdstip ingepland kunnen worden.