Een nieuwe identiteit voor een nieuwe online boetiek

Branding voor STAEL Boutique

Wil je zien hoe het logo werkt in een live omgeving?

Klik hierrr om naar de webshop van STAEL Boutique te gaan!

Stella is met passie voor haar vakgebied een onderneemster in hart en nieren. Als kleine meid had ze al de droom om een eigen winkel te beginnen. Zo geschiedde dat zij een onderneming startte genaamd: “les Jolies Choses”, “de Mooie Dingen’ in het Français. Met deze boetiek stond zij op marktjes naast ingekochte bijouterie, ook haar handgemaakte sieraden te verkopen. Stella vond dat haar identiteit een nieuwe look and feel zou mogen krijgen, omdat zij een nieuwe kans in de markt zag: Modieuze duurzame, roestvrij stalen sieraden die niet verkleuren. En met die vraag kwam ik met haar in contact.

Een nieuwe naam, een nieuwe identiteit en daarbij ook een webshop voor een nieuwe online boutique.

De identiteit: De naam

Haar nieuwe concept zal natuurlijk een naam moeten krijgen. Ik ben gaan brainstormen over hoe ik haar passie kon combineren met haar roots. Na een debriefing interview met Stella, kwam ik achter dat zij oorspronkelijk uit Friesland kwam. The roots. 

Waarde vind Stella belangrijk. Niet de geldwaarde, maar de sentimentele waarde achter een sieraad. “Achter elk juweel zit wel een verhaal. Of je hem nou van je grootouders hebt gekregen, of op een belangrijke gebeurtenis. Iedereen kent wel iemand met een sieraad met een verhaal”.

“Sieraden moeten ook van kwaliteit zijn. Ik heb zelf oorbellen gehad die gold-plated waren, en na drie keer dragen ze al weer zilver verkleurde. En dat vind ik niet kunnen”

Stella van Stael Boutique

Vanuit deze inzichten ben ik gaan denken hoe ik kwaliteit, (sentimentele) waarde en haar roots kon combineren tot één brand… 

STAEL Boutique

STAEL is een verbastering van “(roestvrij) staal” en “stijl”, woorden waar haar producten aan voldoen. De Æ is een oud-Friesche letter welke vandaag de dag nog gebruikt wordt, back to her roots. Helaas kon deze letter niet geregistreerd worden in de KVK, dus is er voor gekozen om de letters los van elkaar te registreren. Daarnaast zijn alle gebruikte letters op basis van haar naam.

Boutique is Frans voor… Boetiek. Een winkel waarin modieuze bijouterie verkocht wordt. Een perfecte vergelijking met waar Stella heen wilt met dit bedrijf.

AE Stael Boutique

De identiteit: Het logo

Het woordmerk van STAEL Boutique is ontworpen als een klassiek haute-couture modemerk. Een schreef lettertype dat waarde, kwaliteit en vrouwelijkheid uitstraalt.

Het logo is ontworpen in drie varianten. Dit is gedaan zodat er bij verschillende dragers een consistent merkgebruik toegepast kan worden. Het logo zonder onderschrift: ‘boutique’ zal met name gebruikt worden, omdat deze het meest toepasbaar is.

Stael

Het logo heeft verschillende iteraties doorstaan qua ontwerp. Door middel van het combineren van Stella’s missie en visie kon je verschillende richtingen op.

Door de ontwerp met elkaar af te stemmen, en te kijken naar praktische toepassingen. Er vielen een paar ontwerpen op die potentie hadden, en dus verder uitgewerkt werden tot definitieve ontwerpen.

Hieronder in de slider zijn vier ontwerpen getoond waarin de keuze is gemaakt om de vierde (laatste) variant verder uit te werken naar een definitief ontwerp.

De identiteit: De vormen en het beeldmerk

Er is gespeeld met verschillende vormen en typografische elementen waardoor er een designconclusie kwam van de drie sterren. De drie sterren staan voor de drie waarden die STAEL Boutique heeft: ‘duurzaam’, luxueus en modieus. Deze sterren worden gebruikt als beeldmerk en staan voor de vertaling van “ster” in het Latijn (Stella) en voor de schittering van sieraden.

Deze sterren kunnen individueel ingezet worden als beeldmerk voor bijvoorbeeld Social Media profielfoto, of als merklabel. Doordat het patroon dusdanig symmetrisch vormgegeven is, kan het beeldmerk ook als patroon ingezet worden.

De identiteit: De kleuren

De kleuren zijn natuurlijke tinten die aansluiten bij duurzame uitingen, zoals gerecycled verpakkingsmateriaal. Door deze kleuren in combinatie met goudtinten (van de sieraden) te gebruiken, wordt een combinatie gemaakt van duurzaam, luxueus en modieus. Waarden waar STAEL Boutique voor staat. Deze kleuren zijn individueel bruikbaar, maar ook als overlappende elementen werken ze goed samen.

Schermafbeelding 2020 04 03 om 16.32.09 e1585924721613

De identiteit: De typografie

Voor de nieuwe identiteit van STAEL is gekozen voor een tweetal lettertype families. Ibarra Real Nova en Montserrat. De lettertypes compimenteren elkaar doordat beide lettervormen veel overeenkomsten hebben ondanks dat de Ibarra Real Nova een schreef is, en de Montserrat een schreefloos lettertype. Kijk bijvoorbeeld naar de overeenkomsten van de ‘a’, en de ‘Q’

Als eerste lettertype Ibarra Real Nova – een schreeflettertype dat vooral gebruikt kan worden om meer klasse aan een geschreven tekst te geven, evenals meer esthetica aan titels.

IbarraRealNova 1
Montserrat

De tweede familie is Montserrat. Een schreefloos lettertype dat, met oog op de online webshop, gekozen is voor het duidelijk weergeven van specifieke call-to-actions en belangrijke informatie zoals bijvoorbeeld prijzen.

Wil je zien hoe het logo werkt in een live omgeving?

Klik hierrr om naar de webshop van STAEL Boutique te gaan!

Ben je benieuwd hoe de huisstijl wordt toegepast op de webshop?

Klik hierrr om te lezen hoe ik de webshop ontworpen is vanuit inzichten van de doelgroep!